Αντώνης Καλδέλλης: Ανοίγοντας ξανά τον φάκελο της Ρωμαϊκής ταυτότητας του Βυζαντίου

Όπως έχουμε ήδη προαναγγείλει τόσο εγώ όσο και ο Πέρτιναξ, η χαρά που προέκυψε από την συνέντευξη με τον Γιάννη Στουραΐτη έγινε διπλή όταν ο Αντώνης Καλδέλλης δέχτηκε ένθερμα και αυτός να συμμετάσχει σε μια παρόμοια συνέντευξη, όπου θα μας απαντήσει μια σειρά ερωτημάτων που λίγο πολύ έχουμε ήδη ετοιμάσει με τον Περτίνακα.

Ο Αντώνης Καλδέλλης είναι πολυγραφώτατος Καθηγητής στο τμήμα Κλασσικών Σπουδών του Πολιτειακού Πανεπιστήμιου του Οχάιο (Ohio State University, OSU), εξειδικευμένος στην Βυζαντινολογία, τον Πλάτωνα και την Ελληνική Ιστοριογραφία (Ιστοριογραφία γραμμένη στην Αρχαία Ελληνική γλώσσα).

Θέλω να ξαναευχαριστήσω και δημοσίως τον κύριο Καλδέλλη αφενός μεν γιατί αποδέχτηκε αμέσως και ένθερμα την πρόσκλησή μας, αφετέρου δε γιατί μας έστειλε σε pdf ως βοήθημα για την διατύπωση των ερωτημάτων μας την ελληνική μετάφραση από τον Άγι Μαρίνη του κεφαλαίου του:

From Rome to New Rome, from Empire to Nation-State: Reopening the Question of Byzantium’s Roman Identity

«Από την Ρώμη στη Νέα Ρώμη, από την Αυτοκρατορία στο Έθνος-Κράτος: ανοίγοντας ξανά τον φάκελο της ρωμαϊκής ταυτότητας του Βυζαντίου»

σλδ 387-404 από το βιβλίο Two Romes: Rome and Constantinople in Late Antiquity (επιμ. Lucy Grig, Gavin Kelly, OUP, 2012)

Kaldellis-Two-Romes

Όσοι θέλετε για «ζέσταμα» να πάρετε μια ιδέα των θεμάτων που θα συζητηθούν στην προσεχή συνέντευξη μπορείτε να κατεβάσετε την ελληνική μετάφραση του Άγι Μαρίνη από τον παρακάτω σύνδεσμο:

Kaldellis, Books Journal

Advertisements

11 Comments

Filed under Εθνολογία, Ιστορία, Μεσαίωνας

11 responses to “Αντώνης Καλδέλλης: Ανοίγοντας ξανά τον φάκελο της Ρωμαϊκής ταυτότητας του Βυζαντίου

  1. Ιωάννης

    Είμαστε εγκληματίες τότε, εφόσον εμείς οι ίδιοι σκοτώσαμε το ρωμαϊκό έθνος. Ντροπή μας.

    • Μην το βλέπεις έτσι βρε Γιάννη.

      Οι νεοέλληνες διαφωτιστές,την εποχή που έζησαν, δεν θα μπορούσαν παρά να απορρίψουν την ρωμαϊκή ιδεολογία.

      Στα χρόνια τους, η φιλελληνική Ευρώπη θαύμαζε την αρχαία Ελλάδα και μισούσε το «βάρβαρο και σκοτεινό» “Βυζάντιο”.

      Την ίδια στιγμή, σε άτομα όπως ο Κοραής, η ρωμαϊκή ταυτότητα θύμιζε απλώς τους Ρωμιούς ραγιάδες της Οθωμανικής αυτοκρατορίας.

      Το πρόβλημα δεν ήταν η απόρριψη της Ρωμαϊκής ιδεολογίας (που στους ενωτικούς είχε ήδη ξεκινήσει από τον 14ο αιώνα) κατά την περίοδο 1750-1850. Αυτή ήταν αναμενόμενη.

      Το πρόβλημα ήταν η ψευτοαποκατάσταση του «Βυζαντίου» από τους Παπαρρηγόπουλο και Ζαμπέλιο.

      Αυτοί δεν το γούσταραν το Βυζάντιο, ωθήθηκαν «με το ζόρι» στο Βυζάντιο από τον Φαλμεράυερ, με σκοπό ν΄ανακαλύψουν «μεσαιωνικούς Έλληνες» που «αποδείκνυαν» την ελληνική συνέχεια.

      Κατά συνέπεια, αντί να αποκατασταθούν οι «ελληνίζοντες εώοι Ρωμαίοι» στην πραγματική τους υπόσταση με όλη την απαστράπτουσα Ρωμαϊκότητά τους, «αποκαταστάθηκαν» οι ανύπαρκτοι «Βυζαντινοί Γραικοί» που στα ελληνικά μεταφράζονται «Βυζαντινοί Έλληνες».

      Άντε μετά να κατανοήσει ο Νεοέλληνας γιατί ο Ζωναράς θεωρούσε το πρόσρημα «Γραικός» «ὄνειδος δυσγένειας» και γιατί στον Ρωμαϊκό στρατό του Ιουστινιανού «Γραικός» σήμαινε «άνανδρος».

      • Ιωάννης

        Δεν γίνεται να το δω αλλιώς. Σήμερα ζούμε εδώ στην Ελλάδα το πρόβλημα της ταυτότητας πιο έντονα από ποτέ. Όσοι καμαρώνουν ότι είναι Έλληνες, σβήνουν όλη την ιστορία μέχρι το 1821 μαζί με τον Χριστιανισμό. Εγώ όμως δεν είμαι Έλληνας με αυτούς τους όρους.

      • καμαρώνουν ότι είναι Έλληνες, σβήνουν όλη την ιστορία μέχρι το 1821 μαζί με τον Χριστιανισμό.

        Δεν φταίνε, έτσι «ρυθμίστηκαν» και το «καταγωγικό σύνδρομο» τους ωθεί σε εμμονές αρχαιοελληνικής συνέχειας.

        Επειδή η Ευρώπη θεωρούσε σημαντική μόνο την αρχαιότητα … έτσι και οι Νεοέλληνες «ρυθμίστηκαν» να θεωρούν σημαντική μόνο την αρχαιότητα.

      • Ιωάννης

        Μα αυτό είναι το θέμα. Αυτοί που αναφέρεις δεν το γούσταραν το Βυζάντιο. Εμείς που το γουστάρουμε γιατί να είμαστε αναγκασμένοι να ακούμε όλες τις ύβρεις από όλους και ειδικά από τους Έλληνες;

        Ας διαλυθεί η Ελλάδα. Όσοι θα θέλουν ιδεολογικά την αρχαία Αθήνα να κάνουν δικό τους κράτος με ανθρωποθυσίες, ζωοθυσίες και όλα τα σχετικά. Εμείς είμαστε χριστιανοί και φυσικά Ρωμαίοι, Τι σχέση έχω εγώ με τη μωρία των Ελλήνων;

      • Καλά βρε μην το πάρεις και τόσο φονταμενταλιστικά. Σήμερα σου δίνεται η ευκαιρία να μελετήσεις και τους δύο πολιτισμούς (αρχαία Ελλάδα και Βυζάντιο) εξίσου και να πάρεις από τον καθένα ό,τι θεωρείς καλύτερο.

        Η σωστή σύνθεση των δύο είναι το θέμα όχι η ακραία απόρριψη του ενός ή του άλλου πολιτισμού.

  2. Ιωάννης

    Εμένα λες να μην το παίρνω φονταμενταλιστικά; Μάλλον δεν έχεις υπόψη σου τους αρχαιόπληκτους. Τώρα τελευταία ένας από αυτούς μοιράζει χρήμα ο τύπος. Ο Σώρρας ο μεγιστάνας που θα μας πληρώσει τα χρέη με την τεχνολογία του Απόλλωνα… χαχα

    Εγώ το παίρνω φονταμενταλιστικά; Ο κόσμος ξέρεις τους πιστεύει αυτούς, διότι ο κόσμος δεν διαβάζει ιστορία. Ο κόσμος ο πολύς προσκολλάται σε ιδεολογήματα. Ο κόσμος ξέρει ότι είναι απόγονος του Πλάτωνα κα ιτου Αριστοτέλη και του Περικλή και ότι τίποτε άλλο πάνω στη γη δεν υπάρχει. Αυτή είναι η κατάσταση στη σημερινή Ελλάδα. Αν ζεις στο εξωτερικό τότε δικαιολογείσαι.

    • Σου είπα, δεν φταίει ο κόσμος, γιατί έτσι έχιε «ρυθμιστεί» να σκέφτεται. Η εκπαίδευση φταίει.

      Εγώ βιβλίο ιστορίας πρωτοάνοιξα στα 26. Στο σχολείο την ώρα της ιστορίας έλυνα ασκήσεις Φυσικής του Σαββάλα για να τις έχω έτοιμες για το φροντιστήριο. Και δεν θυμάμαι στο λύκειο να μίλησε κανένας για Βυζάντιο, αλλα΄μπορεί να κάνω και λάθος.

  3. Ιωάννης

    Αυτή είναι και ήταν πάντα η μωρία των Ελλήνων. Αυτούς τους χαζοχαρούμενους τύπους που βλέπεις τώρα τελευταία με χλαμύδες και σανδάλια και πάνε στον Όλυμπο και παίζουν θέατρο σαν καθυστερημένα χωρίς λόγο και χωρίς κανένα νόημα και νομίζουν ότι κάτι κάνουν, βρίζοντας όλη την ώρα τον Χριστό και τους μοναχούς και την Εκκλησία και τους χριστιανούς. Αυτή ήταν πάντα οι Έλληνες. Με τους μάντεις, με τους οιωνοσκόπους, με τις θυσίες και τα όργια. Σιγά μην ασχολιόταν με αυτά τα σούργελα η Ρώμη, όταν είχε να αντιμετωπίσει τόσους εχθρούς. Τους έστειλε σούμπιτο ο Ιουστινιανός μια και καλή.

    • Κοίτα οι παγανιστές Ρωμαίοι αυτοκράτορες ήξεραν ελληνική φιλοσοφία και ρητορική. Ο Μάρκος Αυρήλιος έγραψε στα ελληνικά ολόκληρο πόνημα φιλοσοφίας, το οποίο ολοκλήρωσε στις εκστρατείες του κατά των Γερμανών.

      Όπως είπε ο Μέγας Βασίλειος όχι πλήρης απόρριψη της ελληνικής παιδείας, αλλά επιλεκτική προσέγγιση «σαν τη μέλισσα» που παίρνει το ωφέλιμο νέκταρ χωρίς να πάρει και τα αγκάθια του άνθους.

      • Ιωάννης

        Για την ελληνική μωρία ομιλώ, όχι για την φιλοσοφία. Σώρρας, εκατομμύρια, μυστικές τεχνολογίες του Απόλλωνα, χλαμύδες, UFO – θεοί κλπ. Αυτά θέλουνε. Αυτή είναι η κατάσταση σήμερα. Θα τη βλέπουμε όλο και πιο έντονα την κρίση ταυτότητας και οι μωρίες των Ελλήνων ολοένα και θα επιστρέφουν. Αυτά προβλέπω εγώ.

        Άσε τι έλεγε ο Μ.Βασίλειος. Σαν τη μέλισσα και σαν τη σφήκα.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s